بازاریابی نیچ مارکتینگ (Nich Marketing) یک بازاریابی ساده، اما بسیار مهم و کاربردی و اثر گذار در زمینه کسب وکار می باشد .

مفهوم نیچ مارکتینگ (بازاریابی گوشه ای ) یا بازاریابی طاقچه‌ای چیست ؟

“Niche” در زبان انگلیسی به معنای تورفتگی دیوار یا طاقچه آمده است که منظور از آن در بازاریابی، بخش هایی است که خارج از بازار اصلی و دور از توجه رقبای بزرگ قرار گرفته است.

بازاریابی به صورت نیچ مارکتینگ(Nich Marketing)

عبارت است از هدف گرفتن یک کالا یا خدمت به سوی بخش کوچکی از بازار که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته اند نیاز آنها را به طور مطلوب برآورده سازند. تقریبا هر کسب‌وکاری به منظور پر کردن مکانهای خالی و بی متصدی (برآورده ساختن نیازهای تامین نشده) آغاز به کار کرده است. با این وجود بازاریابی گوشه ای ،معمولا به کسب وکارهای کوچک و متوسط مربوط می شود که کالا یا خدمت خاصی را برای بخش محدودی از بازار تولید می کنند.

همچنین نیچ مارکتینگ را می توان طرح بازاریابی هدفمندی دانست که روی بخش خاصی از بازار متمرکز می شود، این بخش از بازار پتانسیل بالایی در استفاده از محصول یا خدمات ما دارد. در نتیجه این نیچ مارکت است که ویژگی های مورد نیاز و نحوه توسعه محصول را تعیین می کند. همچنین نوع قیمت گذاری بیش از آنکه به کیفیت محصول بستگی داشته باشد، به نوع تقاضا و «شدت نیازی که محصول برآورده می کند» مرتبط است.

Nich marketing برروی بدست آوردن محصولات مناسب برای افراد مناسب، در مکان مناسب و در زمان مناسب متمرکز می گردد.

نیچ مارکتینگ چیست؟

فرض کنید شما می خواهید فروشگاه اینترنتی مانند دیجی کالا راه اندازی کنید. قطعا از روز اول نمی توانید تمامی تنوع کالای دیجی کالا را در انبار خود فراهم کنید! حتی اگر بتوانید این مقدار کالا را فراهم کنید، مشکل اصلی این است که نمی توانید روی فروش این همه محصولات متنوع تمرکز کنید و نمی توانید سئو، ایمیل مارکتینگ، لینک سازی و فعالیت شبکه های اجتماعی خود را به سمت کدام یک سوق بدهید و در نتیجه همه کاره و هیچ کاره می شوید!

اما در بازاریابی طاقچه ای شما اگر بخواهید دیجی کالا شوید، از ابتدا شروع می کنید در یک بخش فوق العاده کوچک از یک بازار بزرگ متمرکز شوید! مثلا روی موبایل تمرکز داشته باشید و فقط و فقط این محصول را بفروشید ! به کمک این روش شما می توانید به سرعت در سئو بالا بیایید و در شبکه های اجتماعی شناخته شوید.

پس از مدتی که در این زمینه خاص، به معیارهای مدنظر خود رسیدید و فروش خوبی داشتید، می توانید آن را گسترش بدهید. برای مثال می توانید لپ تاپ و تبلت را اضافه کنید . به این ترتیب خیلی جزئی گستره کار خود را گسترش می دهیم تا در نهایت دیجی کالا شویم. (توجه کنید دیجی کالا چندین  سال زمان گذاشت تا دیجی کالا شد)

هدف از بازاریابی طاقچه ای یا گوشه ای

هدف از بازاریابی گوشه‌ای یا Niche Marketing تمرکز بر تامین یک کالا یا خدمت برای بخش کوچکی از بازار است که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته‌اند نیاز آن بخش را به خوبی برآورده سازند. هر کسب‌وکاری کم‌و‌بیش برای پر کردن بخش‌های تهی و نیازهای برآورده نشده بازار آغاز به کار کرده است.

بازاریابی به روش نیچ مارکتینگ چه مزایای دیگری دارد؟

با وجودپرریسک بودن این نوع بازاریابی استفاده از این روش بازاریابی مزایای زیادی نیزداردبه همین دلیل شرکت‌هایی از این روش استفاده می‌کنند.

فضای کم رقیب

در صورتیکه این نوع بازاریابی موفقیت آمیز باشد، شرکت می‌تواند ادعای تملک بازار خاصی را بکند و اجازه ورود رقیبان جدید به سختی داده شود.

رابطه قوی

این نوع بازاریابی منجر به ارتباط بسیار قوی با مشتریان در طول زمان می‌شود که این خود نیز منجر به عدم ظهور رقیب جدید می‌شود.

تداوم کسب‌وکار

رقابت کم و ارتباط قوی با مشتریان فضای کسب‌وکاری پایدار را ایجاد می‌کند و نوسانات موجود در بازارهای دیگر در آن وجود نخواهد داشت.

پیشرفت قابلیت‌ها

از آنجایی که چنین شرکت‌هایی در زمینه‌ای خاص متبحر هستند، با گذشت زمان به توانایی‌ها و مهارت‌های خودشان می‌افزایند.

کسب‌وکار متمرکز

چنین شرکت‌هایی دیگر نیاز به این ندارند که به دنبال بازارها یا استراتژی‌های بازاریابی متنوع بگردند. آن‌ها راه خود را یافته‌اند و روی آن متمرکز شده‌اند.

حاشیه سود بالا

مشتریان چنین شرکت‌هایی اغلب افرادی هستند که قیمت، عامل چندان تعیین کننده‌ای در تصمیم گیری آن‌ها نیست.

برای طرح بازاریابی (Marketing Plan) به چه سوالاتی باید پاسخ داد ؟

مشتریان نیچ مارکت انتخابی چه مجله هایی را مطالعه می کنند؟ چه کسانی را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند؟ به چه نوع وبسایت هایی بیش از سایرین اهمیت می دهند؟ چه چیزهایی انتخاب آنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، تبلیغات یا معرفی دوستان؟ سعی کنید ویژگی های روانی عمومی خرید و نحوه استفاده از اوقات فراغت را در آنها بشناسید.

با به دست آوردن شناخت کافی از بازار هدف، شروع به توسعه طرح بازاریابی (Marketing Plan) می کنیم.

 مراحل عمومی در بازاریابی طاقچه ای

  1. پیدا کردن و انتخاب بخشی از بازار که نیاز خاص و برآورده نشده ای دارد.
  2. اجرای تحقیقات بازار برای مشخص شدن اندازه بازر و امکان سنجی ایده
  3. اطمینان از امکان پذیری برندینگ در نیچ مارکت
  4. شناخت کانال های توزیع
  5. برنامه ریزی برای درسترسی به بازار
  6. اجرا
  7. بازارتان را مدام رصد کنید تا از امکان ادامه استراتژی ها مطمئن شوید، فرصت ها و تهدیدات را شناسایی کنید.

امروزه کمتر میتوانیم کسب و کاری را پیدا کنیم که در آن رقابتی وجود نداشته باشد. چه در حوزه کسب و کار اینترنتی و چه در کسب و کارهای سنتی، همیشه رقبای کاری زیادی داریم که اگر قدرتمندتر از ما باشند، ورود یکباره به آن بازار، کار بسیار دشوار و هزینه‌بردار است. از آنجا که استراتژی‌های بازاریابی، در هر شرایطی میتواند به ما کمک کند؛ در چنین وضعیتی از روش بازاریابی به اسم نیچ مارکت (Niche Market) استفاده می کنیم.  این روش، تمام تمرکزش بر روی یک نقطه خاصی از یک جامعه بازار هدف بزرگ است. در نتیجه ما نه تنها میتوانیم بدون شکست کسب و کارمان را راه‌اندازی کرده یا ادامه بدهیم؛ بلکه حتی میتوانیم با کسب و کارهای بزرگ‌تر از خودمان نیز رقابت کنیم.