برای طراحی و پیاده سازی یک اپلیکیشن موبایل، تنها داشتن یک ایده کافی نیست. چرا که ممکن است شما یک ایده عالی داشته باشید ولی نتیجه آن چندان رضایت بخش نیست.

البته به این نکته دقت کنید که برای داشتن یک اپلیکیشن موبایل حرفه ای نکات زیادی وجود دارد که در هنگام طراحی، باید آن را رعایت کنیم.

مهم اصل در طراحی و پیاده سازی یک اپلیکیشن موبایل این است که، کاری که از آن انتظار داریم را به بهترین شکل انجام دهد. بسیاری از اپلیکیشن ها امکانات زیادی دارند ولی ممکن است هیچ کدام از آن ها به درستی کار نکنند.

پس از کارایی یک اپلیکیشن، سرعت بارگذاری آن را می توان از پارامتر هایی مهم آن دانست.

در این مقاله نکاتی پیرامون یک اپلیکیشن نکاتی را ذکر می کنیم. پس تا آخر همراه ما باشید.

پارامتر های یک اپلیکیشن خوب:

مخاطبین خود را بهتر بشناسید:

مشخص کردن مخاطبان هدف مهم ترین بخش  طراحی و ساخت یک اپلیکیشن موبایل است . اما این کار، چندان هم که به نظر می رسد کار آسانی نیست و باید وقت و زمان زیادی بگذارید و تحقیق کنید .

در مرحله اول دسترسی شما با استفاده از یکسری اطلاعات آماری می تواند کار شما را بسیار جلو بیاندازد ولی در صورتی که دسترسی به چنین اطلاعاتی برای شما وجود نداشته باشد باید برگه های نظر سنجی آماده کنید. و آماری مرتبط به کاربرد اپلیکیشن خود  به دست بیاورید.

یکی از مزیت های انجام نظرسنجی این است که شما ممکن است به نتایجی برسید که تا قبل از آن هیچ اطلاعی درباره ان  نداشته اید و حتی ممکن است با انجام این نظرسنجی متوجه دیگر نیاز های مخاطبین و مشتریان خود بشوید.

تحقیقات شما می تواند فقط محدود به مخاطبان نباشد و  شما در مورد سایر اپلیکیشن های مشابهی که در بازار موجود است نیز اطلاعاتی جمع آوری کنید تا از نحوه و شیوه عملکرد آنها مطلع شوید و تغییراتی را که در اپلیکیشن  موبایلی که می خواهید به بازار عرضه کنید، ایجاد کنید تا لزوما مشابه بقیه برنامه ها نباشد.

نیاز سنجی مخاطبین:

گاهی مشخص کردن این که دقیقا چه قشری از مردم نیازی به چنین اپلیکیشنی دارند کار آسانی نیست ولی راه هایی وجود دارد که می تواند شما را در این پروسه کمک کند .

فرض کنید که شما برنامه ای دارید که خدمات نگهداری کودک ارائه می دهد . پس مخاطب شما خانواده هایی هستند که فرزند خردسال دارند. اگر نمی توانید دقیقا مخاطبان هدف خود را مشخص کنید، نشان دهنده این است که هنوز باید روی برنامه و کاربرد آن فکر کنید .

ولی این کافی نیست . باید دقیق تر تحقیق و بررسی کنید و به جزییات دقت کنید . در همان مثال ارائه خدمات نگهداری کودک، می توانید وارد جزییات شوید و دقیق تر بررسی کنید.

برای مثال خانواده هایی را در نظر بگیرید که مادر و پدر هر دو شاغل هستند و درآمد قابل توجهی دارند و زمان کافی برای نگهداری از کودک خود را ندارند.

نکته بعدی که باید در اپلیکیشن شما به آن دقت شود و آن را رعایت کنید این است که به چه طریق می توانید بیشتر اعضای آن گروه را تشویق  کنید که از خدمات این اپلیکیشن بیشتر استفاده کنند .

بعد از اینکه خود را به جای مشتری قرار دادیم و از انتظارتش باخبر شدیم زمان آن فرا رسیده که تمامی اطلاعات آنها اعم از سن ، محل زندگی و تحصیلات آنها را مشخص کنیم .

استراتژی بازاریابی را مشخص کنید:

تا اینجای کار از مشتریان و نیاز های آن ها با خبر شدیم. اکنون زمان آن رسیده که یک استراتژی بازاریابی قوی برنامه ریزی و پیاده سازی کنید تا از این طریق، برنامه را به مخاطبین خود معرفی کنید .

مشخص کردن یک استراتژی قوی بسیار اهمیت دارد زیرا اگر درست برنامه ریزی شود ، می تواند به ازای تمامی هزینه هایی که برای جذب مشتری می کنید ، سود آور باشد و نتیجه دلخواهی را که می خواهید بدست آورید .

در مثال ارائه خدمات نگهداری کودک ، شاید یکی از بهترین تکنیک بازاریابی برای این گروه از مخاطبان ، تبلیغ در بیلبورد های بزرگراه ها و فعالیت در شبکه اجتماعی پرطرفداری مانند اینستاگرام باشد. پس باید استراتژی بازاریابی تکنیک را با توجه به مخاطب هدف پیاده سازی کنید .

زمان راه اندازی اهمیت دارد:

فاکتور دیگری که اهمیت دارد ، زمان راه اندازی و معرفی برنامه به بازار اپلیکیشن های موبایل است . آیا برنامه شما برای فصل خاص مناسب است ؟ در همین مثال ارائه خدمات نگهداری کودک بهترین زمان معرفی برنامه به بازار می تواند آغاز تابستان باشد زمانی که کودکان دیگر به مدرسه نمی روند و از ساعات اولیه صبح احتیاج به نگهداری دارند .

پس زمان انجام تحقیقات برای اپلیکیشن ، باید به چنین نکاتی نیز توجه شود. تبلیغات و بازاریابی برای بازار هدف اپلیکیشن ، مهم ترین کار شما خواهد بود . باید در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی که مخاطبین هدف شما با آنها سر و کار دارند حضور گسترده و فعالی داشته باشید .

البته این تمام کاری که باید انجام بدهید نیست ، بلکه باید نزد متخصصین بازاریابی در این حوزه بروید و از بلاگ های این حوزه درخواست محتواهای سفارشی بکنید .

اپلیکیشن اعتیادآور بسازید:

منظور از اعتیاد آور این است که اپلیکیشن شما باید بتواند با صدها برنامه ای که روزانه به بازار اپلیکیشن های موبایل ارائه می شود، رقابت کند و مخاطب را به استفاده روزانه از اپلیکیشن تشویق کند و دلیل و ارزشی به مشتریان ارائه کند تا هر روز به سراغ برنامه بروند .

 همگام با اتفاقات روز باشد:

روزانه اتفاقات جدیدی در زندگی مردم در حال رخ دادن است . و خیلی از این رخداد ها منجر به تغییراتی در انتظارات مشتری از اپلیکیشن می شود در اینجاست که اپلیکیشن شما باید توانایی و انعطاف کافی برای پیش رفتن با انتفاقات های مختلف را داشته باشد .

در مثال خدمات نگهداری کودک زمانی پیش می آید که خانواده ها برای گردش های شبانه و رفتن به رستوران ها ترجیح بدهند کودکان را نبرند ، پس باید برنامه شما خدمات نگهداری از کودکان در شب را نیز اضافه کند.

 در شکل ظاهری برنامه بازنگری کنید:

شکل ظاهری اپلیکیشن شما تاثیر زیادی در جذب مخاطب و افزایش دانلود برنامه دارد . خیلی ها فقط با دیدن آیکون برنامه تشویق به دانلود آن و حتی استفاده از خدمات ان می شوند . مسلما هزینه ای که صرف طراحی یک لوگو و آیکون حرفه ای  و گیرا می کنید ، سود زیادی برای اپلیکشن شما در پی خواهد داشت .

  از نظر فنی باید بهترین باشد:

اگر برنامه شما قرار است روی بعضی از پلتفرم ها و موبایل ها خوب کار کند و روی بعضی های دیگر کارایی خوبی نداشته باشد، بهتر است که اصلا برنامه را منتشر نکنید .

خود را به جای مشتری قرار بدهید و ببینید که آیا به استفاده از برنامه ای که خوب کار نمی کند ادامه می دهید یا خیر ؟ آیا برنامه شما حجم زیادی از باتری و سی پی یوی گوشی را مصرف می کند ؟ میزان مصرف اینترنت برنامه چه طور است ؟ زمان بارگذاری برنامه چند ثانیه است ؟  شاید سال های گذشته این چنین بحث هایی مطرح نبوده ولی در حال حاضر که رقابت زیادی وجود دارد ، باید تمام  جنبه های فنی کار را در نظر بگیرید.

همراه با ایده های جالب باشد:

مردم به دنبال استفاده از خدمات جدید و جالب هستند و از روزمگی و تکرار خسته می شوند . پس باید به دنبال راهی برای به روز رسانی های جذاب باشید تا بتوانید مخاطب را در کنار خود نگهداری دارید .

ویژگی اپلیکیشن خوب:

مفهموم USP:

تمامی نکاتی که تا اینجا اشاره کردیم در نهایت منجر به این می شوند که اپلیکیشن شما USP و یا همان نقطه فروش منحصر به فرد قوی را داشته باشد .

نقطه فروش قوی باعث می شود برنامه شما در میان رقیبان در جایگاه برتری به قرار بگیرد و موجب تمایز شما از دیگران شود . زمانی که USP محصول را مشخص کردید ، زمان آن است که آن را برای مشتری خود توضیح بدهید و او را متقاعد به استفاده از خدمات برنامه کنید .

اما چطور به این مفهوم می توانیم دست پیدا کنیم ؟

در مورد رقیبان خود تحقیق کنید:

نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنید ، هزینه خدمات اپلیکیشن رقیب را با اپلیکیشن خود مقایسه کنید ، امکانات و ارزش های اپلیکیشن را مشخص کنید و تجربه کاربران در مورد اپلیکیشن رقیب را نیز باید بررسی کنید.

ویژگی های منحصر به فرد اپلیکیشن خودتان را مشخص کنید.

کدام ویژگی برنامه شما ، باعث می شود مخاطب به استفاده از خدمات شما تشویق شود ؟ چه فاکتوری در اپلیکیشن شما ، مخاطب را شگفت زده می کند ؟ چه ویژگی کاربر را به استفاده مجدد از اپلیکیشن شما تشویق میکند ؟

خوب است بخوانید: مزایای شبکه های اجتماعی نسبت به وب سایت