ما انسانها به طور روزانه از روشهای مختلف با محتواهای تبلیغاتی سروکار داریم. به عنوان مثال در حال رد شدن از بیلبورد هستیم یا در حال خواندن یک مجله هستیم و…. در این صورت با محتواهای تبلیغاتی بسیاری برخورد می کنیم. اما تاکنون کدام یک از این محتواها در ذهنتان باقی مانده است؟ یا در خاطر دارید هر تبلیغ برای چی بوده است؟ اگر تبلیغی توجه شما را به خود جلب نکرده باشد این به این معناست که تبلیغ خوبی نبوده است. در این مقاله نکاتی جهت طراحی گرافیک در محتواهای رسانه های اجتماعی  ارائه می دهیم.

راهنمای طراحی گرافیک در محتواهای رسانه های اجتماعی:

1.هدف خود را مشخص کنید.

گرافیک

اولین و مهمترین نکته هنگام تولید محتواهای تبلیغاتی و طراحی گرافیک تعیین هدف موردنظر است. داشتن هدف به شما در طراحی گرافیک در محتواهای رسانه های اجتماعی کمک بسیاری می کند. برای تعیین هدف می توانید با پرسش از خودتون شروع کنید. به عنوان مثال اینکه هدف من از طراحی این پست چیست؟آیا سعی در فروش محصول داریم؟ آیا هدف افزایش ترافیک وب سایت است؟ضمن پرسیدن این سوال مخاطبان هدف خود را نیز در نظر داشته باشید و اطمینان حاصل مخاطبان شما چه کسانی است؟ در مورد رقبا و مخاطبان هدف ایده آل خود تحقیق کنید.

در زیر نکاتی بیان می کنیم در جهت رسیدن به مخاطبان هدفتان:

1.مخاطبان شما چه کسانی هستند؟2. از کدام رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟3.آیا آنها با pcکار می کنند یا تلفن همراه؟ 4.قصد انتقال چه پیامی را داریم؟چه چیزهایی را دوست دارند و چه کسانی را دنبال می کنند؟

در نهایت همه چیز از طراحی تا محتوا منعکس کننده هدف شما است.حال که به میزان اهمیت هدف پی بردیم باید دقت کنیم هنگام طراحی محتوا از شلوغ کردن و قراردادن محتوای زیاد بپرهیزیم زیرا این کار موجب از دست دادن مخاطب می گردد.

2.رنگ:

رنگ

رنگ یکی از مهمترین جنبه های هر طرح است.رنگ در هر طرح می تواند موجب ایجاد روحیه در فرد شود یا خاطره ای را زنده کند. با انتخاب یک رنگ ثابت برای  برند و محصولات خود، کسب و کار خود را برند کنید به طورمثال با دیدن رنگهای خاکستری و قرمز یاد بانک ملت می افتیم. هر کس با دیدن رنگ برند شما یاد شما می افتد.حال به این فکر کنید که کسب و کار شما در چه راستایی است؟ و با چه هدفی است؟ شما می خواهید رنگهایی را انتخاب کنید که نشانگر برند شما باشند.

رنگ هم چنین برای ایجاد تضاد و تعادل در تولید گرافیک در محتواهای رسانه های اجتماعی   کمک می کند.در صورتی که در انتخاب رنگها، رنگهای استفاده شده بسیار به هم نزدیک باشند حالت خستگی ایجاد می کنند. و در صورتی هم که تضاد بسیاری داشته باشند لرزش بینایی ایجاد می کنند. پس از انتخاب رنگ مورد نظر در تمام طرح های خود از همان رنگ استفاده کنید. رنگ نقش عمده ای در نتیجه نهایی طراحی کلی گرافیک رسانه های اجتماعی شما دارد. از آنجا که طرح های رسانه های اجتماعی فقط در صفحه نمایش نشان داده می شوند و نیازی به چاپ ندارند اطمینان حاصل کنید که مد رنگی به کار برده RGB  باشد.

3. متن:

متن باید به گونه ای باشد که با تایپوگرافی اشتباه نشود.در ادامه به تایپوگرافی نیز می پردازیم. شما هنگام به عنوان مثال معرفی یک برند قصد معرفی همه جانبه و عالی نشان دادن آن برند را دارید اما با این وجود نباید هنگام طراحی گرافیکی آن از ازدحام بیش از اندازه یک تصویر دست بکشید. در هنگام تولید محتوا سعی کنید متن خود را به یک یا نهایت دو خط محدود کنید.

متن

4.تایپو گرافی:

بدیهی است که تایپوگرافی خود یک هنر است. انتخاب یک فونت مناسبی که همخوانی با تصاویر موجو داشته باشد بسیار حائز اهمیت و شاید کمی دشوار باشد. اما با این کار می توان به طرح خود روح ببخشید. مانند رنگ که می تواند نشانگر برند شما باشد انتخاب یک فونت نیز می تواند نشانگر برند شما باشد. شما حداکثر به یک یا دو فونت نیاز دارید بیش از این موجب پریشانی مخاطبان شما می شود و پیام اصلی شما از دست می رود. در اصل هدف شما در تولید محتواهای تبلیغاتی گرافیکی این است که مخاطب شما طرحی از شما ببیند و بدون داشتن لوگو و آرم شما متوجه شود که این طرح متعلق به شماست. قلم شما در نحوه تفسیر طرح شما و پیامی که مارک تجاری شما ارسال می کند بسیار موثر است. اطلاعات بیشتر در سایت مراجعه کنید.

5.وضوح تصویر:

شاید تا به حال کلمه فضای منفی را نشنیده باشید.فضای منفی به فضای سفید گفته می شود که راهی عالی برای برجسته کردن تصاویر و متون شما است.حال چگونه می توان یک تصویر را در تضاد قرار داد؟ یک راه ساده برای ایجاد تضاد در طراحی گرافیکی شما استفاده از رنگهاست.به عنوان مثال من از یک متن سفید در یک قاب تیره استفاده کردم که این موجب نمایش خوب متن شده است. یک قانون خوب در این زمینه می توان گفت و آن هم این است که زمانی که یک فضای تیره دارید از یک متن با رنگ روشن استفاده کنید برای وضوح بیشتر متن.

6.پلت فرم مورد استفاده خود را بشناسید.

نحوه کار هر رسانه اجتماعی با دیگری متفاوت است.برای فعالیت بهتر در این زمینه باید اطلاعات کافی راجع به هر کدام از پلت فرم ها داشته باشید.

1.فیس بوک:

سایز عکس کاور:315*852

سایز تصویر پروفایل:180*180

2.اینستاگرام:

سایز پست:1080*1080

سایز استوری:1080*1920

سایز پروفایل:110*110 پیکسل

3.توییتر:

یک فضای عالی برای تعامل و بیشتر مورد استفاده افراد مشهور

سایز تصویر سربرگ:500*1500

سایز تصویر پروفایل:400*400

4.پینترست:

فضایی عالی برای یافتن ایده های جدید و یافتن محصولات جدید.

سایز تصویر پروفایل:165*165

5.لینکدین:

مناسب برای تجارت و شبکه سازی.

سایز تصویر بنر:396*1584

سایز تصویر پروفایل:400*400

برای آموزشهای بیشتر نیز می توانید به مقاله شبکه اجتماعی فیس بوک و تبلیغات مراجعه کنید.