یکی از مزایای شبکه های اجتماعی سادگی کار با آنها است، به همین دلیل روز به روز بر تعداد کاربران شبکه های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام، توییتر و … اضافه می‌شود.

از این رو بیشتر مدیران، ورزشکاران، سیاست مداران و به ویژه مردم عادی فعالیت های خود را از طریق شبکه های مجازی انجام می دهند و به وسیله این شبکه های اجتماعی با مخاطبان و طرفداران خود در ارتباط هستند.

با وجود شبکه های اجتماعی و امکانات بی شماری که در اختیار مخاطب قرار داده اند، بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار تمایلی به داشتن وب سایت ندارند. یا این که داشتن یک وب سایت را جزو الزامات کاری خود نمی دانند.

باید بگوییم که این تفکر بسیار غلط و اشتباه است. و همین تفکر باعث زمین خوردن بسیاری از کسب و کارها در فضای دیجیتال می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی نکات در مقایسه تاثیر وب سایت و شبکه‌های اجتماعی برای یک کسب و کار می‌پردازیم:

خوب است بخوانیم: ویژگی های یک وب سایت خوب

مزایای شبکه های اجتماعی

  1. دسترسی راحت و سریع:

زمانی که یک شبکه اجتماعی راه اندازی می شود و شروع به کار می کند یک نسخه از آن هم برای گوشی ها تلفن همراه طراحی می شود. کاربران می توانند با نصب اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی بر روی تلفن همراه خود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از محتوا و تبلیغات شما در این شبکه های اجتماعی مطلع شوند.

شاید این مورد یکی از مهم ترین مزایای شبکه های اجتماعی است.

در نتیجه، استفاده از شبکه های اجتماعی برای کاربران بهتر است چون می‌توانند در زمان کوتاه تری نسبت به دیدن یک وب سایت، به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشند که  احساس راحتی بیشتری با آن دارند.

از طرفی، امروزه افراد حوصله کمتری دارند تا آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. در حالی که افراد می توانند با ایجاد یک اکانت یا حساب کاربری، دنبال کسب و کار خاصی بگردند و از سرویس ها و خدمات آنها مطلع شوند. بنابراین این گونه افراد بیش‌تر تمایل دارند تا از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

  1. عمومیت:

دو شبکه اجتماعی یوتیوب و فیسبوک به ترتیب با بیش از 1/5 میلیارد و 2 میلیارد کاربر و اینستاگرام هم با 1 میلیارد کاربر، از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر هستند.

در کشورمان ایران، اینستاگرام بیش ترین طرفدار‌ را به خود اختصاص داده است. با این ارقام و اعداد نباید از تبلیغات کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی غفلت کرد.

در نتیجه عمومیت را می توان از دیگر مزایای شبکه های اجتماعی در نظر گرفت.

البته این نکته را باید در نظر بگیرید که تبلیغات در این شبکه‌های اجتماعی هیچ تضمینی برای موفقیت در کسب و کارتان ایجاد نمی‌کند؛ به دلیل اینکه بیش‌تر از نصف کاربران اینستاگرام فقط به دنبال دیدن مسائل روز هستند نه دیدن کسب و کارها!

  1. مشتری یا بازدید کننده:

در قسمت های قبل هم اشاره کردیم که که شانس شما برای دیده شدن کسب و کارتان در هنگام استفاده از شبکه‌ های اجتماعی زیاد نیست.

 اصلا فرض کنید که پست‌های شما در یک شبکه اجتماعی چند هزار بازدید خورده باشد؛ اما آیا این بازدیدکنندگان مشتریان شما هستند؟

آیا از خدماتی که شما ارائه می‌دهید استفاده می کنند و مطالب شما را با دقت و حوصله مطالعه کرده‌اند؟

 پاسخ این سوالات این است که نصف بازدیدکنندگان به دنبال خدمات شما هستند و در نهایت می‌توان گفت در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام، بازار هدف و مشتریان را نمی‌توان به درستی تخمین زد.

اما زمانی که یک سایت داشته باشید مشاهده خواهید کرد که در این فضا، مسئله کاملا برعکس شبکه‌های اجتماعی است.

با قاطعیت می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد بازدیدکنندگانی که به سایت شما مراجعه می کنند، قطعا به دنبال خدمات و سرویس‌های شما هستند و امکان دارد این بازدید‌کنندگان با دیدن خدمات، ظاهر سایت و پشتیبانی، به مشتری شما هم تبدیل شوند.

از طرفی حتی اگر افراد فقط سایت را ببینند و قصد خرید هم نداشته باشند، با این کار به سئوی سایت شما کمک می‌کنند. همچنین با صفحه فرود، می‌توانید آمار و اطلاعات دقیقی از بازدیدکنندگان جمع آوری کنید.

 علاوه بر این ها شما می‌توانید با دریافت شماره تلفن و ایمیل از بازدیدکنندگان که از ابزارهای موثر مارکتینگ هستند، با مشتریان خود همیشه در ارتباط باشید.

  1. شخصی سازی:

در شبکه‌های اجتماعی مجبور هستید که از یک قالب ثابت برای محتوای خود استفاده کنید ولی در سایت اختصاصی می‌توانید هر قالبی که مد نظر دارید را پیاده سازی کنید.

 همچنین شما می‌توانید برای زیبا کردن بک گراند، هدر سایت، قالب‌های متنوع و دسته بندی و دیگر امکانات خود از شرکت‌های طراحی سایت کمک بگیرید. با این کار به راحتی به رقابت با رقبای خود می‌پردازید و متفاوت از آن‌ها جلوه می‌نمایید.

در کل گفت که شما مالک فضایی که در اختیار دارید هستید، این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی مشغول ساخت و ساز بر روی فضایی هستید که مربوط به خودتان نیست. در نتیجه می‌توان گفت که سرمایه گذاری اصلی بر روی شبکه اجتماعی کار صحیحی نیست.

  1. لایک و کامنت:

آیا از اهمیت لایک و کامنت در پست‌های اینستاگرام خود اطلاع دارید ؟

لایک ها و کامنت ها به طور ناخودآگاه بر تعداد بازدیدکنندگان شما تاثیر می گذارد. در صورتی که پست های شما از تعداد لایک کافی برخوردار نباشد امکان دارد در مخاطب این حس را ایجاد نماید که با پست جالبی مواجه نشده یا پست معروفی نیست.

در صورتی که شاید افراد زیادی از پست شما دیدن کرده‌اند؛ ولی لایک نکرده‌اند.

به جرات می توان گفت که اهمیت کامنت ها از لایک ها بیشتر است. چون تأثیری که یک نظر بد در پست شما می‌گذارد، هزاران نظر خوب نمی‌تواند جبران آن را بکند.

 هر چند در مورد کامنت‌ها می‌توان امکان نظردهی را بست و این مشکل را رفع کرد؛ ولی در زمینه لایک چنین اختیاراتی ندارید.

در سایر شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین یا توییتر نیز وضعیت به همین شکل است. شما نمی توانید حجم گسترده‌ای از پیام ‌های مخرب برای کسب و کارتان را کنترل کنید.

البته ممکن است بسیاری از این کامنت ها واقعی نباشند چون بیشتر رقبا تنها برای خراب کردن رقیب خود، دست به نوشتن کامنت‌های مخرب می‌کنند.

اما در وب سایت‌ها این مسئله به خوبی رفع و رجوع شده است. جون که امکان شخصی سازی دارند و با استفاده از این قابلیت می‌توانید مشکلات مهم نظیر لایک و کامنت را حل کنید.

 در وب سایت خود می‌توانید کامنت‌ها را پس از بررسی منتشر کنید. در این صورت کامنت‌های مخرب در معرض دید عموم قرار نمی گیرند.

لایک اینستاگرام

  1. طبقه بندی محتوا و مطالب:

یکی از ویژگی های برتر وب سایت ها نسبت به شبکه های اجتماعی طبقه بندی محتوا و مطالب است. شرکت‌های مختلفی خدمات گوناگونی ارائه می‌دهند و کاربران می‌خواهند نیاز خود را سریع رفع کنند.

قرار دادن ویدیوها و عکس‌های مختلف در کنار هم در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موجب بی‌نظمی در نمایش محصولات و یا خدمات شود و همین عاملی است برای این که کاربران با سختی محصولات و خدمات مورد نظر خود را پیدا کنند.

اما، در وب سایت‌ها از آن جایی که امکان طبقه بندی و دسته بندی محتوا وجود دارد؛ در نتیجه بی نظمی و پیچیدگی‌های شبکه‌های اجتماعی را ندارند و بازدیدکنندگان می‌توانند در سریع ترین زمان ممکن به محصولات مورد نظر دسترسی داشته باشند.

  1. برندینگ و اعتماد سازی:

ممکن است بسیاری از بازدیدکنندگان از محصولات شما دیدن کرده باشند و قصد هم خرید داشته باشند؛ ولی از آن جایی که حس اعتماد به ‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به راحتی در کاربران ایجاد نمی‌شود، بهتر است به فکر برندسازی باشید.

برندسازی، یکی از مهم‌ ترین عواملی است که باعث می شود اعتماد بازدیدکنندگان سایت جلب شود. هر چند در طولانی مدت نیز می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی اعتماد کابران را جلب کنید؛ اما داشتن سایت می‌تواند راه شما را در مسیر برندسازی کوتاه ‌ترکند.

سایت به شما کمک می‌کند تا در کوتاه ترین زمان بتوانید اعتماد بازدیدکنندگان را کسب کنید. ساخت صفحاتی نظیر مشتریان ما، درباره ما و … می‌تواند به احتمال بالا حس اعتماد را در کاربران ایجاد کند و حتی آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی نماید.

  1. دانش فنی:

استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیاز به دانش فنی خاصی ندارد فقط کافیست اطلاعات خود را در چندین مرحله ساده ثبت کنید.

در مراحل بعد هم کافیست برای معرفی محصولات و خدمات عکس و فیلم تهیه کنید و آن را در شبکه های اجتماعی خود بگذارید، اما برای داشتن یک وب سایت شخصی دانش برنامه نویسی نیاز است یا برای کار کردن با پلتفرم های آماده اطلاعات مختلفی نیاز دارید.

در حالی که تنها با چند کلیک و آپلود ساده می‌توانید اطلاعات مختلفی را وارد کنید تا بازدید کننده و مشتری را جذب نمایید.

 پس اگر اطلاعات کمتری از فضای وب دارید، یا باید با شبکه‌های اجتماعی شروع کنید و یا یک فرد حرفه‌ای برای این کار استخدام نمایید.

به همین دلیل این مورد هم، یکی از مزایای شبکه های اجتماعی به حساب می آید.

  1. سئو و بهینه سازی:

صفحات زیادی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و کاربران زیادی در این شبکه ها فعالیت دارند، پس صفحه کسب و کار شما به صورت خودکار برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده است.

بنابراین زمانی که فردی کسب و کار شما را در خود شبکه‌های اجتماعی جستجو کند، صفحه شما در نتایج اول نمایش داده می‌شود. این در حالی است که برای بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو و سئوی سایت شما نیاز به متخصص و برنامه نویس در این حوزه دارید.

این مورد هم به خودی خود جزو مزایای شبکه های اجتماعی محسوب می شود.

البته با داشتن شبکه اجتماعی می‌توانید ترافیک سایت را افزایش دهید که این خود باعث بهینه سازی می‌شود.

  1. ابزارهای یکپارچه سازی و مارکتینگ:

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از ابزارهای یکپارچه سازی و مارکتینگ برخوردار هستند که این ابزارها قابلیت ‌های فراوانی در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این قابلیت‌ها و آمارها می‌توانید به توسعه کسب و کار خود در این شبکه‌ها بپردازید.

ابزارهای یکپارچه سازی و مارکتینگ را هم می توان از مزایای شبکه های اجتماعی دانست.

در مقابل با ثبت شماره تماس و گرفتن ایمیل از کاربران و بازدیدکنندگان می‌توانید از مارکتینگ در سایت خود استفاده نمایید. البته اطلاعاتی که در سایت به آن دسترسی دارید واقعی ‌تر می باشد.

  1. نگهداری و طراحی و گسترش سایت اختصاصی:

از آن جایی که ایجاد وب سایت نیاز به دانش برنامه نویسی دارد، احتمالا برای این منظور نیاز به استخدام طراح وب سایت یا کمک گرفتن از یک شرکت طراحی سایت دارید.

اگر چه ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که با آنها می‌توانید سایت خود را طراحی کنید؛ اما طراحی رابط کاربری نیز به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد تا بتوانید از سایت خود واقعا استفاده کنید و آن را در معرض دید همگان قرار دهید تا کسب و کار شما را ببینند و با محصولات و خدمات شما آشنا شوند.

اگر تصمیم دارید به معنای واقعی به تجارت الکترونیک وارد شوید، باید هزینه‌های لازم را در نظر بگیرید. قطعا ایجاد وبسایت حرفه‌ای نیاز به هزینه‌های خاصی دارد. هزینه‌هایی نیز برای پشتیبانی باید در نظر گرفته شود.

  1. ثبات و امنیت:

کسانی که فکر می‌کنند تنها با داشتن شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در کسب و کار خود موفق شوند و ترقی کنند بهتر است به این سوال پاسخ دهند که در مواقعی که شبکه اجتماعی فیلتر شود یا صفحه آن ها هک شود و از کار بیفتد، چه راهکاری وجود دارد؟

آیا می‌دانید که تبلیغ کسب و کار فقط به وسیله شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و نداشتن یک وب سایت می‌تواند کسب و کار شما را تا مرز تعطیلی ببرد، حتی فکر کردن به این مسئله ناراحت کننده است.

ثبات و امنیتی که یک وب سایت دارد به هیچ عنوان قابل مقایسه با شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیست. حتما شما تا به حال خبر هک شدن اکانت‌های اینستاگرام را شنیده‌اید که همین امر نشان از امنیت پایین این شبکه اجتماعی دارد.

شاید همین مورد برای پاسخ به این سوال که چرا باید استفاده از سایت را  به شبکه‌های اجتماعی ترجیح دهیم؟ کافی باشد. پاسخ ساده است؛ با داشتن وب سایت می‌توانید بر روی کسب و کار خود کنترل کاملی داشته باشید و هدایت آن را در فضای مجازی به طور کامل در اختیار بگیرید.

در صورتی که به واسطه هک شدن نیز سایت از دسترس خارج شود، خیلی زود می‌توانید سایت خود را پس بگیرید. این در حالی است که پس گرفتن صفحه در شبکه‌های اجتماعی کار بسیار دشواری است.

 به ویژه در برخی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، خود اینستاگرام نیز ممکن است به دلایلی صفحه شما را از دسترس خارج کند و پاسخی به درخواست‌های بازگشایی آن نیز ندهد.