اصول برندسازی

در این مقاله قصد داریم اصول برند سازی را بررسی کنیم. با پیدایش و گسترش شبکه اینترنت، کسب و کار افراد هم دچار دگرگونی شده است. اینترنت همه امکانات را برای افراد فراهم کرده است. این افراد نه تنها می توانند کسب و کار خود را در محله، منطقه، شهر، کشور خود معرفی کنند، بلکه می توانند مشتریان خود را از سراسر این دنیای پهناور جذب کنند.

امروزه شرکت هایی مثل آمازون با بهره گیری از بستر اینترنت، توانسته اند به یکی از قدرتمند ترین شرکت ها حال حاضر تبدیل شوند. اگر شبکه اینترنت و وب سایت های اینترنتی وجود نداشتند، امروزه این برند ها نمی توانستند آوازه خود را به خارج از مرزهای کشورشان برسانند.

اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا بعضی از شرکت ها توانسته اند با کمک و بهره گیری از اینترنت به یکی از معتبر ترین برندها تبدیل شوند اما بعضی دیگر چندان موفق نبودند؟؟؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر چه شما بتوانید، مخاطب خود و نیاز آن را بهتر بشناسید، بهتر می توانید آنها را جذب کنید.

در ادامه به بیان اصول اولیه برای برند سازی می پردازیم.

ترفند های برند سازی با استفاده از طراحی سایت

برند سازی

تاثیر رنگ بندی در برند سازی

 انتخاب رنگ بندی مناسب در برند سازی خیلی اهمیت دارد. رنگ ها علاوه دوچندان کردن زیبایی، در برانگیخته کردن حس مخاطب نقش مهمی دارد و می تواند حس های مختلفی را به مخاطب انتقال دهد.

مثلا همان طور که در روانشناسی رنگ ها به آن اشاره شده، رنگ قرمز می تواند ضربان قلب افراد را تند و سطح تنفس را هم افزایش دهد. علاوه بر این ها رنگ قرمز نماد عشق، قدرت، انرژی و هیجان است و به همین دلیل است که در طراحی برند های شاد از این رنگ استفاده می شود . یا رنگ سبز که نشان طبیعت و محیط زیست است. و از این رنگ به عنوان یک رنگ آرامش بخش یاد می کنند برای همین بیشتر از رنگ سبز در اتاق های جراحی استفاده می کنند.

همچنین رنگ ها در کشورها و فرهنگ های مختلف بیانگر شرایط جامعه است. پس رنگی که رنگ هایی که قرار است در طراحی هایتان استفاده کنید را به خوبی بشناسید.

به‌ یادماندنی ، تداوم

ماهیت یک برند یا نشان بازرگانی، این است که مرتبا تکرار شود و همه جا در دید مخاطب باشد، پس نکته ای که در طراحی یک برند همواره باید به آن توجه کرد، زیبا و به یاد ماندنی بودن آن در طرح است. در طراحی برند خود همیشه از یک رنگ بندی، تصویر و تایپوگرافی مشخص و ثابت استفاده کنید.

از اسکایپ می توان به عنوان یک نمونه موفق در این زمینه یاد کرد. اسکایپ این کار را با ابر آبی‌رنگی که به دور مارک سفید اسکایپ کشیده است، به خوب انجام داده است.

شخصیت دهی در برند سازی

شخصیت دهی یکی از روش هایی است که می تواند نظر یک مخاطب را به خود جلب کند. این روش اگر به درستی به کار رود، باعث می شود که دیگران به آن اعتماد کنند و بتوانند به آن تکیه کنند.

نکته حائز اهمیت این است که هرچه این شخصیت دهی، به شخصیت خود مخاطب نزدیک تر باشد بیشتر می توانند با آن ارتباط بر قرار کنند.

در این روش که با نام انتروپومورفیسم یا انسان نگاری شناخته می شود، خصوصیت های انسانی، به شیء یا یک موجود زنده نسبت داده می شود. با استفاده از این روش می توانید در امر برند سازی موفق عمل کنید.

از وب سایت توییتر که یک پرنده کوچک آبی است و در موقعیت های مختلف، حالت های گوناگونی را به خود می گیرد، می توانیم به عنوان یک نمونه موفق در شخصیت دهی استفاده کنیم.

برند سازی

انتقال احساسات در برند سازی

در طراحی سایت، باید به احساسی که به مخابتان منتقل می کنید، یا این که قرار است چه احساسی را به او انتقال دهید بیشتر از فرایند طراحی سایت اهمیت دهید.

برای این پارامتر هم می توانیم از طراحی Studio7 Designs، به عنوان یک نمونه موفق نام ببریم. در این طراحی از رنگ های زیبا و پر جنب و جوش استفاده شده تا یک نشان بازرگانی موفق و پر بار را نمایش دهد.

استفاده مجدد از تصاویر و کدها

یکی از موادی که باعث می شود سایت ها سریعتر بارگذاری شوند، استفاده مجدد تصاویر وکد ها در وب سایت ها است. این کار باعث می شود تصاویر در حافظه ذخیره شود و دیگر به بارگذاری مجدد نیازی نباشد. از طرفی، شما با تکرار کردن تصاویر برندتان آن را بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار می دهید. اپل از این خلاقیت با گنجاندن آرم در منوی خود استفاده کرده است.